Ásatrú, Seiðr и Víðarr

06/06/2014
Варг Викернес
Изворни текст

Данашњи научници најчешће не успевају да виде континуитет система веровања наших предака кроз векове, па тврде да је свака нова ствар која се појавила, резултат неког страног утицаја, обично у облику инвазије неког измишљеног народа, или чак замене целе популације на одређеном месту.

Неки се могу запитати да ли ово тврде због одређеног злокобног циља, или можда само зато што су програмирани да се понашају на одређен (политички коректан) начин, посебно када је у питању материја повезана са европским културама.

Оно што треба да урадимо када разматрамо нашу сопствену културу, је да схватимо да постоји танка нит која је сву прожима, кроз сва доба и све европске културе. Све је у суштини исто, али постоје четири различита начина за посматрање.

Кључ за најстарији извор је да знамо да су у најдавнија времена, наши преци били ловци-сакупљачи и да су веровали у духове (чаробњаштво). После тога смо имали увођење пољопривреде и божанстава (религије), у облику у ком их данас познајемо. Ипак, нису сви ловци-сакупљачи постали пољопривредници и нису сви пољопривредници заменили свој систем веровања у духове, веровањем у божанства.

Тако да су постојале четири различите културе, базиране око исте изворне: ловачко-сакупљачка чаробњачка култура, ловачко-сакупљачка религиозна култура, пољопривредна чаробњачка култура и пољопривредна религиозна култура.

Надаље, ове културе нису (или нису увек) замењивале старије доминирајуће културе, већ најчешће постојале једна поред друге – најчешће на истом месту.

Иако упрошћено, добро је дефинисати ове четири културе на следећи начин:

 

Seiðr (веровање у духове/чаробњаштво) + Veiðr (ловац-сакупљач) = Стара традиција

Seiðr (веровање у духове/чаробњаштво) + Byggjandi (пољопривредник) = Традиција

Ásatrú (веровање у божанства/религија) + Veiðr (ловац-сакупљач) = Стара религија

Ásatrú (веровање у божанства/религија) + Byggjandi (пољопривредник) = Религија

 

Када ово урадимо, можемо да погледамо на високе празнике, митове и друге традиције и да нам у њима пронађемо много више смисла.

Знајући ово, на пример има смисла што је на скандинавским резбаријама у камену дух шуме приказиван као лос, али је описиван као божанство, Víðarr (“дрво”, “шума”), неколико хиљада година касније. Знамо да су једно исто, једноставно гледајући друга имена за Víðarrа: био је познат и као Elgr, што наравно значи “лос” (“elk”).

 

Норвешки: Elg

Старонорвешки: Elgr

Прото-нордијски: *AlgiR

Прото-германски: *Algiz

Прото-индо-европски: *Alci

(PS. Латински: Alcis)

 

Чак и данас у Скандинавији зовемо лоса “краљем шуме”. Сада знате и зашто…

Тако да када у Скандинавији видите петроглифе са сликама лоса, то су описи Víðarrа, тихог бога шуме, из бронзаног или каменог доба. или ако желите: када читате митове о Víðarru, читате о лосу са петроглифа. Оно што знате о једном, односи се и на друго.

Када поседујете овај кључ, можете да видите велику четвородимензионалну слику, а не само њене малене дводимензионалне делиће.

HailaR WôðanaR!

Advertisements

One thought on “Ásatrú, Seiðr и Víðarr

  1. Pingback: Ásatrú, Seiðr & Víðarr | Thulean Perspective

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s